Chcesz rozpocząć naukę tradingu na rynku FOREX i kryptowalut, ale nie wiesz jak to zrobić?
Każdy wtorek o godzinie 18:00
W zakresie analizy fundamentalnej niezwykle istotnymi czynnikami, wpływającymi na wartość danych instrumentów finansowych, są zwykle raporty finansowe. Jednak istnieją także inne czynniki takie, jak Indeks Uniwersytetu Michigan
Badania nastrojów konsumenckich, a właściwie ich wyniki, bezpośrednio mogą wpływać na wartość akcji, obligacji i kursów walut, w tym chyba przede wszystkim kurs dolara ze względu na dominującą rolę Stanów Zjednoczonych w światowej gospodarce. Wskaźnik nastrojów konsumenckim Uniwersytetu Michigan, zwany także Indeksem Uniwersytetu Michigan (ang. University of Michigan Consumer Sentiment Index), przeprowadzany jest już od 1991 roku dokładnie co miesiąc. Jego wyniki pozwalają na obserwację zmienności w zachowaniach konsumentów. Na tej podstawie można także wyciągać wnioski dotyczące aktualnego stanu gospodarstw domowych.
Metodologia Indeksu konsumentów Uniwersytetu Michigan bazuje na badaniach ankietowych wśród społeczeństwa amerykańskiego. Zakłada się jednak, że kondycja gospodarstw domowych w Ameryce może mieć w danym czasie podobny stan względem kondycji gospodarstw w Europie – zwłaszcza Europie Zachodniej.
Wyniki badania nastrojów konsumenckich Uniwersytet Michigan podaje 15 dnia każdego miesiąca. Najbardziej wyników wyczekuje świat finansowy. Wynika to z tego, że negatywne (niższe względem konsensusu) wyniki poziomu nastrojów konsumenckich pokazują, że dane sektory mogą zanotować spowolnienie. Konsumenci mniej chętni do konsumpcji, a więc zakupu dóbr, oznaczają stratę np. dla producentów mebli lub samochodów. W przypadku bardzo negatywnych wyników wpływ widoczny jest także w postaci spadków na kursie dolara. Adekwatnie wysoki poziom nastrojów konsumenckich oznacza dalszy wzrost gospodarczy i panującą na rynkach hossę. Należy jednak w ostatnim przypadku zachować ostrożność, gdyż do 2008 roku również wskaźniki konsumenckie były na rekordowo wysokich poziomach.