Jesteś tutaj pierwszy raz? Sprawdź od czego zacząć! Kliknij mnie!

Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywny

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich. Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików do wyświetlenia

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików do wyświetlenia

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików do wyświetlenia

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików do wyświetlenia

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików do wyświetlenia

Ta strona wykorzystuje pliki Cookies do poprawnego działania. Polityka Prywatności
Strona główna Psychologia tradingu / inwestowania - co to jest?

Psychologia tradingu / inwestowania - co to jest?

Psychologia tradingu / inwestowania – czym jest?

Istnieją setki strategii inwestycyjnych, wykorzystujących analizę techniczną, analizę fundamentalną lub jedną i drugą. Okazuje się jednak, że najważniejsza jest psychologia inwestowania.

Psychologia tradingu i inwestowania jako sposób na to, jak osiągnąć sukces

Podstawą do długoterminowych zysków z inwestowania na rynkach finansowych jest nie tyle dobór odpowiedniej strategii i techniki gry, lecz nauka zarządzania ryzykiem (ang. risk management). Zarządzanie ryzykiem jest podstawą odpowiedzialnego zarządzania kapitałem bez względu na to, czy dokonuje się inwestycji w papiery wartościowe na giełdzie, kontrakty CFD, czy też uprawia się trading na rynku Forex. Zarządzanie ryzykiem i kapitałem opiera się przede wszystkim na konsekwentności we wcześniej przyjętych planach inwestycyjnych. Podstawą tego jest zasada, aby zawsze trzymać się wcześniej ustalonego planu. Czasem jest to jednak niełatwe, a sposobem na osiągnięcie sukcesu może być wgłębienie się w tematykę psychologii inwestowania i psychologii tradingu.

Charakterystyka psychologii tradingu

Psychologia tradingu to – w ujęciu behawioralnym – zespół działań, mających na celu ograniczenie roli emocji przy procesie podejmowania decyzji inwestycyjnych. Emocje odgrywają ogromną rolę w inwestowaniu. Przede wszystkim należy zaakceptować, że straty są nieodłącznym elementem inwestowania i tradingu. Akceptując porażki, łatwiej jest nie wpadać w różne niepożądane efekty psychologiczne, towarzyszące tradingowi.

Efekt Boga w tradingu

W psychologii tradingu za jeden z najczęściej występujących i jednocześnie za jeden z najbardziej destrukcyjnych efektów uchodzi tzw. efekt pewności, zwany także efektem Boga. Dotyczyć on może zarówno traderów rynku Forex, jak i indywidualnych inwestorów poruszających się na giełdach papierów wartościowych. Przyczyną efektu jest odnoszenie sukcesów. Za symptom efektu Boga uchodzi stan, w którym trader nieprzemyślanie (często nieświadomie) zawiera kolejne transakcje w uczuciu wyższej pewności siebie. Zapomina się wówczas, że prawdopodobieństwo sukcesu nowej pozycji nie jest skorelowane z sukcesem bądź stratą przeszłej pozycji.

Podstawowe emocje w tradingu

Do odniesienia sukcesu w tradingu przeszkodą stają się trzy podstawowe rodzaje emocji, które dotykają każdego tradera. Są nimi strach, chciwość i nadzieja. Obawiając się utraty kapitału, traderzy często zamykają pozycje, które mogą okazać się zyskowne. W zbytniej nadziei na zysk, nie zamykają z kolei pozycji stratnych, powodujący tym samym powiększanie się strat.

Rodzaje zleceń na giełdzie

Zobacz również: Szkolenia Forex

Live